מכתבי הפורום:
אזרחות בספר הלימוד לאזרחות של קהלת:
אתנית, לאומית, רובית יהודית-דתית.
מאת: פרופ' דן אבנון (מצגת מהכנס על ספר האזרחות)
ההטעיות וההטיות בתוכנית החדשה "חינוך לכל הדעות" והמסקנות מהצגה זאת לגבי החינוך וההוראה בכיתות.
מאת: הפורום להגנת הדמוקרטיה בחינוך שליד התנועה הדמוקרטית האזרחית, בהיוועצות עם פורום המרצות והמרצים למען הדמוקרטיה, ובסיוע מתנדבות.ים ממאבק החינוך
חינוך ממלכתי - רק חינוך ממלכתי!
מאת: אלכס רוזנשטוק, מורה לאזרחות (מצגת מהכנס על ספר האזרחות)
עקרונות פעולת הפורום
מטרת הפורום:
להוות אופוזיציה בנושא החינוך לדמוקרטיה
אשכולות פעילות הפורום:
א. דבר האופוזיציה הדמוקרטית:
• תגובות בתפוצה רחבה שימסגרו ויסבירו אקטואליה, תוך כוונה ליצור הקשר חינוכי.
דוגמאות:
- ההצעה להוציא אל מחוץ לחוק את ועדת המעקב העליונה של הציבור הערבי בישראל – תגובה שתבהיר את הגזענות וההסתה שבהצעה (כבר האשימו אותם בטרור); תבהיר מה תפקיד ועדת המעקב בחינוך; תציג את הצביעות שבין זה לבין מטרות חוק חינוך ממלכתי ("לפתח יחס של כבוד לזכויות האדם, לחירויות היסוד, לערכים דמוקרטיים, לשמירת החוק, לתרבותו ולהשקפותיו של הזולת, וכן לחנך לחתירה לשלום ולסובלנות ביחסים בין בני אדם ובין עמים").
- הצעת חוק לביטול הרשות לקידום מעמד האישה ו/או הודעת נציב שירות המדינה על הפסקת פרסום מודעות גם בלשון נקבה – תגובה תבהיר את הפגיעה החינוכית בילדות ואת הפגיעה בתחושת המסוגלות שלהן, את הסתירה בין ההצעות לבין מטרות החינוך הממלכתי (להעניק שוויון הזדמנויות לכל ילד וילדה, לאפשר להם להתפתח על פי דרכם וליצור אווירה המעודדת את השונה והתומכת בו), ועוד.
• "סימני קריאה!" – הפצת מידע על מושגים מוטעים, מוטים ומטעים, שיופץ באמצעים שונים למורים, תלמידים, הורים וקהל רחב.
דוגמאות:
o פירוק דברי הסתה והטעיה של השלטון.
o הצגת כשלים בספר הלימוד באזרחות ובבחינות הבגרות (ר' סעיף 3).
o יצירה הדרגתית של לקט מושגים דמוקרטיים והומניסטיים, ועוד.
ב. העמקת החינוך לדמוקרטיה:
• הצגת תחום דעת חדש: תרבות דמוקרטית (ברוח המסמך של האיחוד האירופי). תחום הדעת יתמקד הן בידע והן בהפנמת ערכי הליבה של הדמוקרטיה ההומניסטית. המקצוע יתפרש על כל תחומי הדעת ויכלול שיח שונה והוליסטי, שכולל את כל היבטי החיים והחברה בישראל. (כולל הכיבוש, זהות ישראלית אזרחית, מעמדם של אזרחי ישראל הערבים, רב תרבותיות וגבולותיה, ועוד).
• "קבוצת הקבוצות" – קבוצה שתפעל בשיטת המניפה: הקמת קבוצה של מורות.ים מובילות.ים מתחומי הדעת השונים, שיעמדו בראש קהילות של מורים ומורות בתחומי הדעת שלהם ויפתחו דגשים בתחומי הדעת התומכים בחינוך לערכים דמוקרטיים בהקשרים כלליים ובהקשרים הייחודיים למדינת ישראל ולחברה הישראלית. קבוצת הקבוצות תונחה על ידי הפורום שלנו בהנחיה דיאלוגית ולמידה הדדית שלנו מהם ושלהם מאיתנו.
• תמיכה ציבורית בקבוצות המורות והמורים, תמיכה בפיתוח תכנים ובהשתלמויות.
• קריאה לכל המוסדות להשכלה גבוהה ובמיוחד למכללות לחינוך לקיים קורס חובה בתרבות דמוקרטית (שאנחנו נציע לו מתווה תוך שיתוף פעולה עם היוזמה הקיימת של קורס אקדמי בנושא נסיגה דמוקרטית).
ג. הצבת אלטרנטיבה לוועדת המקצוע אזרחות:
• איתגור וועדת המקצוע באזרחות: תכנים (דרישה לתיקון ספר הלימוד, עדכון תוכנית הלימודים ע"י מתן ביטוי לתכנים חסרים משמעותיים ואקטואליים), מינויים, שקיפות, ועוד, בסיוע מערכת דוברות ויח"צ.
• ריכוז וחשיפת ההטיות וההטעיות בספר הלימוד באזרחות בהתבסס על מומחי.ות תוכן.
• הצגת מתווה חלופי לתוכנית הלימודים באזרחות שיעבה את החינוך לערכי הליבה ההומניסטיים של הדמוקרטיה ושיכלול נושאים שהועלמו מתוכנית הלימודים כגון: הכיבוש, סוגיות של צדק חברתי, זהות אזרחית ישראלית, זהות יהודית הומניסטית, סוגיות של זהות ושוויון של המיעוט הפלסטיני במדינת ישראל, סוגיות מגדריות, התמודדות עם מגמות פופוליסטיות, סוגיות של משבר האקלים והסביבה ועוד.
ד. הכפלת כוח באמצעות שיתוף פעולה:
• הפורום יפעל לשיתוף פעולה עם מוסדות וארגונים שונים:
- במישור התפעולי (למשל, לצורך מימון פרויקטור/ית או הקמת אתר, אכסניה לימי עיון וכדומה)
- במישור התוכני (למשל, הצטרפות למשמר החינוך הממלכתי או אחרים בדרישה לאוטונומיה חינוכית של החינוך הממלכתי הליברלי).
- שיתוף פעולה יכול להיות עם גופים כגון הקרן החדשה לישראל, מולד, קרן כצנלסון, אגודת קורצ'אק הישראלית והעולמית, בית לוחמי הגטאות, ועוד.
דמויות מופת אקטיביסטיות למען זכויות האדם
מצגת לזכרה של ד"ר מרי תותרי
מאת: אביטל ספיבק
הפורום להגנת הדמוקרטיה בחינוך בחן את הספר "סיפור מולדת" המיועד לכיתות ד' בבית הספר היסודי , בעקבות פנייה של הורים ערניים, שזיהו בספר מסרים לאומניים לא ראויים. מסקנתנו היא, שהספר מהווה אינדוקטרינציה ללאומנות ולעליונות יהודית, כפי שנראה בפירוט להלן. טרם סקרנו את הספר מהיבט ההדתה . מכיוון שבדרך כלל יש קשר בין שני הדברים, אנו ממליצים להורים ולמורות.ים לבחון את סוגית ההדתה בעזרת המחוון של הפורום החילוני.
מאת: פרופ' עירית קינן וחברות.י הפורום
מה הסיפור של מגילת העצמאות - פרופ' עירית קינן